
Сънливо шофиране - основна причина за катастрофи

Когато Женя Благоева е била на 30 години, тя изпитала едно от най-страшните неща, които могат да се случат, докато шофирате: заспала на волана.
„В този момент се бях изморявала, докато шофирам, но никога не бях заспивала преди и определено не го бях правила с бебето си в колата,“ казва тя. “Едва избегнах сблъсък и имах чувството, че можех да умра.“
Скоро след това Женя била диагностицирана със сънна апнея и започнала лечения, които значително намалили симптомите ѝ, включително сънливостта по време на деня. Въпреки че никога не се е доближавала до заспиване при шофиране отново, тя никога не е забравила инцидента. 46-годишната жителка на София, писателка и водеща на подкаст, оттогава насам е посветила кариерата си да говори в полза на хора с хронични проблеми със съня.
„Онова, което подхранва подкрепата ми за други пациенти и мисълта, че има толкова много сънливи шофьори с недиагностицирани разстройства на съня, които не такива късметлии като мен и които никога не са се събудили,“ казва тя.
Подценен проблем с общественото здраве
В сравнение с шофирането под въздействие на алкохол и дори разсеяното шофиране, шофирането, докато ви се спи, не се обсъжда в толкова широк мащаб със същата степен на наболялост. Шофирането, докато сте изморени, също е много по-трудно за предотвратяване. Хората не могат винаги да са сигурни, че ще спят добре през нощта и може да се страхуват, че ще се изправят пред последствия на работа, ако изберат да не шофират. Следователно, все по-важно е да се говори за проблема на обществено ниво.
Компании, които наемат професионални шофьори, трябва да се придържат към регулации, които ограничават колко дълго шофьорът може да шофира. Например, шофьорите на превозни средства, превозващи пътници, могат да карат само до 10 часа подред след 8 последователни часа почивка. Предвид, че приближава сезонът на почивките, много хора планират дълго шофиране.

Сънливото шофиране: Вярванията и реалността
Проучванията показват, че българите са наясно, че шофирането, докато им се спи, е погрешно. Въпреки че анкетираните са приемали шофирането, докато им се спи, за един от най-големите рискове при шофиране – надминавано само от шофирането под въздействието на алкохол или медикаменти и заедно с шофиране след употреба на марихуана – вярванията не винаги отговарят на поведението ни. Около една-пета от отговорилите (19%) признават, че са шофирали, докато много им се спи, поне веднъж през последните 30 дни.
И докато шофьорите може и да са наясно, когато им се спи, те често не осъзнават точно колко им се спи, според проучване 3/4 от шофьорите, които са сметнали, че са само леко изморени са били, всъщност, умерено или тежко сънливи. И дори когато шофьорите осъзнали, че са изморени, 75% са решили да продължат да шофират, вместо да направят почивка.
Димитър Маринов, 49-годишен програмист, казва, че никога не е заспивал зад волана, но веднъж се е доближил до това. „Точно преди това имате миг, в който очите ви още са отворени, но просто усещате, че вече не контролирате ситуацията,“ казва той. „Доста е плашещо, понеже имам деца и исках да се прибера безопасно у дома. Оттогава насам съм много, много внимателен. Опитвам да избягвам всяка ситуация, при която това може да се случи.“

Рисковете от шофирането, докато ви се спи
Сънливи шофьори са били замесени в 91 000 докладвани в полицията катастрофи от 2010 досега. Тези инциденти са довели до наранявания за около 50 000 души и са убили почти 800. Но много инциденти, включващи уморени шофьори, не биват публицизирани и реалното число вероятно е много по-високо, отколкото показват официалните доклади.
За разлика от шофирането под въздействие на алкохол, където може да се измери концентрацията на алкохол в кръвта, статистиките за катастрофи със шофьори, на които им се е спяло, разчитат на интервюта, които може да не осъзнават или признават, че им се е спяло и доклади от разследващи, които търсят насоки в помощ на определянето на причината. Тези насоки не винаги биват лесно разпознати или определими.
Трудно е да разберем колко инциденти наистина са били причинени от хора, на които им се е спяло. Някой може да катастрофира без напълно да заспи. Възможно е да им се е спяло и да не са били толкова внимателни, колкото обичайно, или може би времето им на реакция е било по-бавно.
Всъщност, ефектът на умората може да наподобява опиянение. Да сте будни 17 часа – да кажем, ако сте се събудили в 6 сутринта и шофирате към дома в 11 вечерта – е подобен на този на концентрация на алкохол в кръвта от 0,05%. Сънливостта намалява времето за реакция и дори малки намаления във времето за реакция могат да имат висок ефект върху риска от катастрофа. При високи скорости мястото за грешка е минимално.
Кои ключови фактори водят до сънливо шофиране?

Разстройства на съня
Изчислява се, че около 600 хиляди българи имат настоящи проблеми със съня, като безсъние и сънна апнея, всички от които допринасят за сънливо шофиране. Ако имате разстройство на съня, то може да ви накара да се чувствате хронично лишени от сън. Може да сте толкова свикнали да сте изморени, че дори да не забележите, когато сте твърде изтощени да шофирате. Може дори да изпитате микросън, кратко състояние на безсъзнание, което може да продължи само няколко секунди, но може да е достатъчно време, че да причини катастрофа.
Лекарства и сънотворни
Много лекарства могат да направят шофирането опасно, включително опиоидни болкоуспокояващи, лекарства за тревожност по лекарско предписание, сънотворни и често срещани лекарства без рецепта за лечение на симптоми на настинка и алергия. Марихуаната също може да причини сънливост и да въздейства върху когнитивната функция.
Дълги шофирания и време на шофиране
Катастрофите от сънливо шофиране се случват между полунощ и 6 сутринта или в късния следобед, когато е по-вероятно на хората да им се спи. Поради тази причина работещите на смени, които шофират към и от работа през нощта, са подложени на по-висок риск. Шофьорите на камиони или всеки, който кара дълги разстояния, също е с по-висок риск.
Справянето с по-широкия проблем на общественото здраве
Нужно е да има повече обществено образование за този проблем. Това трябва да започне в училищата, тъй като тийнейджърите по принцип по-често са участници в катастрофи. В допълнение, работодатели, които имат служители-шофьори, също имат голяма роля, като се уверят, че работниците им не шофират твърде много часове и им дават достатъчно време между смените.
Автомобилните производители също могат да играят роля. Някои превозни средства са екипирани с технология, която помага да се разпознае, ако хората са изморени и ги предупреждава, например, като използва камери, които мониторират клепачите и спадането на главата. Все повече проучвания подкрепят ефективността на преносими технологии за засичане на сънливостта на шофьорите. Професионалните шофьори вече използват преносими технологии като шапки, очила и слушалки, за да засекат умората.
Но първо и най-важно, целта е шофьорите редовно да спят достатъчно нощем. Ако постоянно се будите изморени, поговорете с лекаря си, тъй като това може да е признак за хронично разстройство на съня. Освен предприемането на мерки, за да спите по-добре, научете се да избягвате сънливото шофиране и обръщайте внимание на предупредителните знаци, че сте твърде изморени, за да шофирате безопасно. Когато осъзнаете, че сте твърде изморени, че да шофирате, намерете място, където да спрете безопасно и подремнете 20 до 30 минути.
Изморените шофьори на пътя поставят всички нас в опасност, което означава, че всеки има участие в този проблем и всеки от нас може да свърши своята роля за предотвратяване на съннливото шофиране.